Bog'lanish

Telefon
(+998 71) 501-05-15

Elektron manzil
tosh_vil@adliya.uz

Habarni yuborish
Ishonch telefoni 1008

Янгиликлар

25

Raqamli O‘zbekiston — 2030: Hudud va sohalarda raqamli transformatsiyaning yangi bosqichi


Raqamli O‘zbekiston — 2030: Hudud va sohalarda raqamli transformatsiyaning yangi bosqichi

O‘zbekiston mustaqillikning yangi davrida davlat boshqaruvi, iqtisodiyot va ijtimoiy xizmatlarni tubdan modernizatsiya qilish jarayoniga kirgan bir paytda “Raqamli O‘zbekiston — 2030” strategiyasi mamlakat taraqqiyotining asosiy drayverlaridan biriga aylandi. Ushbu strategiya asosida qabul qilingan yangi qaror — hududlarda raqamli texnologiyalarni keng joriy etish va davlat xizmatlari sifatini oshirishga qaratilgan kompleks chora-tadbirlarni nazarda tutadi. Quyida qarorning asosiy yo‘nalishlari va ularning amaliy ahamiyati yoritiladi.


1. Ustuvor yo‘nalishlar: 2025–2026-yillarda “Raqamli hukumat”ning yangi bosqichi

Qarorga ko‘ra, kelgusi ikki yil ichida O‘zbekistonda “Raqamli hukumat”ni rivojlantirish bo‘yicha keng ko‘lamli ishlar amalga oshiriladi. Eng muhim maqsadlar quyidagilardan iborat:

1.1. 41 ta ustuvor loyihani ishga tushirish

Bu loyihalar orqali:

  • elektron davlat xizmatlari ulushi 70 foizga yetkaziladi;

  • mahallalarda 30 dan ortiq turdagi xizmatlar aholiga bevosita joylarda taqdim etiladi.

1.2. Telekommunikatsiya infratuzilmasini kengaytirish

Kelgusi yillarda:

  • 66 ming km optik tolali aloqa liniyasi tortiladi;

  • 2 284 ta tayanch stansiya ishga tushiriladi;

  • 100 dan ortiq axborot tizimi joriy qilinadi.

1.3. Proaktiv xizmatlar

Aholi hayotidagi 19 ta hayotiy vaziyat bo‘yicha davlat idoralari avtomatik xabar yuboradigan tizim yo‘lga qo‘yiladi. Bu ariza topshirmasdan xizmat olish imkonini beradi.


2. Hududlarda elektron xizmatlar sifatini oshirish

Qaror hududlarda aholiga ko‘rsatiladigan xizmatlarni soddalashtirishga alohida e’tibor qaratadi.

2.1. Mobil ilovalarda davlat xizmatlari

2025-yil 1-noyabrdan boshlab:

  • mobil operatorlar,

  • banklar,

  • to‘lov tashkilotlari

o‘z ilovalari orqali Yagona portalning pulli xizmatlarini taklif eta oladi. Bu xizmatni osonlashtiradi va aholining raqamli imkoniyatlarga kirishini kengaytiradi.

2.2. NNTlarga elektron integratsiya imkoniyati

2025-yil 1-dekabrdan nodavlat notijorat tashkilotlari davlat tizimlari bilan elektron hamkorlik qila oladi.

2.3. “Raqamli mahalla” – yagona boshqaruv platformasiga aylanishi

2026-yil 1-yanvardan boshlab:

  • fuqarolarning ijtimoiy yordam bo‘yicha murojaatlari,

  • mahallanoma,

  • aholining elektron kartotekasi

to‘liq “Raqamli mahalla” orqali yuritiladi.

Bu — mahalla darajasida boshqaruvni raqamlashtirishning eng muhim qadami.


3. Mahallalar va manzillar bo‘yicha yagona yondashuv

Manzillar va mahallalar bo‘yicha ma’lumotlar tartibga solinadi:

3.1. Mahallalarning markazlashgan reyestri

2025-yil 15-oktabrgacha ishga tushiriladi. Unda mahalla identifikatori sifatida kadastr raqami qo‘llanadi.

3.2. Yagona manzil reyestri

2026-yil oxirigacha:

  • barcha ko‘chmas mulk ma’lumotlari UZKAD tizimiga o‘tkaziladi;

  • WGS-84 tizimiga bog‘langan yagona manzil reyestri shakllantiriladi.

Bu kelajakda logistika, pochta, favqulodda xizmatlar va davlat ro‘yxatlarining aniq va samarali ishlashini ta’minlaydi.


4. Soha va tarmoqlarda raqamlashtirish

Qaror ijtimoiy sohalardan tortib iqtisodiyotga qadar ko‘plab tarmoqlarni qamrab oladi.


4.1. Sog‘liqni saqlash va ijtimoiy himoya

4.1.1. Nogironlikni belgilash — kompozit xizmat

2026-yil 1-maydan:

  • nogironlik belgilash,

  • sanatoriy yo‘llanmasini rasmiylashtirish,

  • navbatga qo‘yish

kompozit xizmat sifatida bir joyda hal qilinadi.

4.1.2. Shifokorning raqamli yordamchisi

2026-yil yakuniga qadar:

  • shifokor nutqini matnga aylantiruvchi tizim,

  • tashxis qo‘yishda sun’iy intellekt yordamchisi

“Raqamli sog‘liqni saqlash” platformasiga integratsiya qilinadi.


4.2. Ta’lim tizimi

4.2.1. Ijara to‘lovining bir qismini kompensatsiya qilish

2025-yil 1-noyabrdan talabalar Yagona portal orqali kompensatsiya uchun murojaat qila oladi.

4.2.2. Davlat xizmatlarini to‘liq onlayn shaklga o‘tkazish

2026-yil 1-yanvardan:

  • o‘rta maxsus,

  • kasbiy,

  • oliy ta’lim

tizimlaridagi barcha xizmatlar onlayn ko‘rsatiladi.


4.3. Suv xo‘jaligi

2025-yil 1-noyabrdan:

  • suv taqsimlash bilan bog‘liq barcha jarayonlar

  • “Suv hisobi” yagona tizimida faqat elektron shaklda amalga oshiriladi.


4.4. Avtomobil va migratsiya xizmatlari

  • Gaz ballon ma’lumotlari elektron yuritiladi va guvohnomani qayta rasmiylashtirish tartibi bekor qilinadi.

  • 2026-yildan chet elliklarning vaqtinchalik ro‘yxatdan o‘tishi Yagona portal orqali amalga oshiriladi.


5. Ma’lumotlarning taqsimlangan reyestri — yangi bosqich

2026-yil 1-dekabrgacha:

  • ta’lim,

  • sog‘liqni saqlash,

  • sug‘urta sohalarida

blokcheynga o‘xshash taqsimlangan reyestr texnologiyalari joriy qilinadi. Bu ma’lumotlar xavfsizligi va o‘zgartira olmaslik tamoyillarini kuchaytiradi.


6. “OASIS” — yagona raqamli platforma

2026-yilga qadar davlat axborot tizimlarini yaratish va integratsiyalash uchun “OASIS” platformasi ishlab chiqiladi.

U quyidagi imkoniyatlarni beradi:

  • yagona texnologik yondashuv;

  • modullarga asoslangan arxitektura;

  • moslashuvchanlik va xavfsizlik;

  • davlat tizimlari o‘rtasida samaradorlikni oshirish.


7. IT-audit va texnologik boshqaruvni takomillashtirish

Raqamli texnologiyalar vazirligiga:

  • davlat organlarida IT-audit o‘tkazish,

  • raqamlashtirish jarayonlarini muvofiqlashtirish

bo‘yicha qo‘shimcha vakolat beriladi.

Bu — davlat IT-loyihalarining sifatini oshirishga qaratilgan muhim qadam.


8. Raqamli industriyani qo‘llab-quvvatlash

8.1. Startaplar uchun bepul ma’lumotlar platformasi

2025-yil 1-noyabrdan startaplar “Raqamli ma’lumotlar platformasi”dan bir yil davomida bepul foydalanadi.

8.2. IT-park mutaxassislari uchun chet eldan masofaviy bank xizmatlari

Diplomatik vakolatxonalar orqali identifikatsiya qilinib:

  • bank hisobvaraqlari,

  • virtual kartalar

masofadan turib ochiladi.


9. IT-park rezidentlari uchun yangi moliyaviy imkoniyatlar

2026-yildan:

  • reklama va dasturiy ta’minot uchun to‘lovlarni eksport tushumlari hisobidan amalga oshirishga ruxsat;

  • 500 ming dollargacha limit.

Shuningdek:

  • 5 ming dollargacha bo‘lgan to‘lovlar E-contractga kiritilmasligi mumkin;

  • dasturiy mahsulotlarga obuna uchun chet el to‘lovlarini ommaviy oferta asosida qabul qilish mumkin bo‘ladi

Bu — IT-kompaniyalarning eksport salohiyatini keskin oshiradi.



                                                                                                                       Raqamlashtirish bo'yicha bosh maslahatchi B.Fayzullayev