Янгиликлар
Turar joyni yashash uchun moʻljallanmagan joyga oʻtkazish
Turar joyni yashash uchun moʻljallanmagan joyga oʻtkazish
O'zbekistonda noturar joylarda yashashning huquqiy jihatlari
O‘zbekiston Respublikasida, boshqa ko‘plab mamlakatlarda bo‘lgani kabi, qonun hujjatlarida turar-joy va noturarjoy binolari aniq ajratilgan. Binolardan foydalanish ularning maqsadiga mos kelishi kerak. Turar joyni rasmiy ravishda turar joy uchun mo‘ljallanmagan joyga ko‘chirish (masalan, idora, ombor, garaj yoki ro‘yxatdan o‘tmagan kvartira) belgilangan qoidalarni buzish hisoblanadi va muayyan huquqiy oqibatlarga olib keladi.
O‘zbekistonning qonunchilik bazasi
Uy-joy munosabatlarini tartibga soluvchi asosiy hujjat O‘zbekiston Respublikasining Uy-joy kodeksi hisoblanadi. Unda aytilishicha, turar-joy binolari doimiy yashash uchun yaroqli va belgilangan sanitariya, yong'in xavfsizligi, texnik va boshqa majburiy talablarga javob beradigan izolyatsiya qilingan joylardir.
Asosiy qoida: fuqarolarga doimiy yoki vaqtinchalik yashash uchun noturar joy berish taqiqlanadi. Binoning egasi boshqa shaxslarning huquqlari va qonuniy manfaatlarini buzmagan holda, ulardan maqsadiga muvofiq foydalanishga majburdir. Asosiy muammolar va xavflar
O‘zbekistonda noturarjoy binolarida yashash bir qator jiddiy qiyinchiliklarga duch keladi:
Roʻyxatdan oʻtmaslik (Propiska): Oʻzbekiston qonunchiligi fuqarolarni doimiy yoki vaqtinchalik yashash joyi boʻyicha majburiy roʻyxatga olishni talab qiladi. Turar-joy bo'lmagan binolarda doimiy yoki vaqtincha ro'yxatdan o'tish odatda mumkin emas. Ro'yxatga olinmaganligi ijtimoiy xizmatlar, sog'liqni saqlash, ta'lim muassasalari va boshqa davlat kafolatlaridan foydalanishni cheklaydi. Istisno faqat barcha xavfsizlik me'yorlariga rioya qilgan holda, qurilish yoki ishlab chiqarish ob'ektlarida ishchilarni maxsus moslashtirilgan vaqtinchalik tuzilmalarda vaqtincha ro'yxatga olish kabi muayyan holatlarda amalga oshirilishi mumkin.
Xavfsizlik me'yorlariga rioya qilmaslik: Turar-joy bo'lmagan xonalar (ofislar, omborlar, ishlab chiqarish binolari) 24 soat davomida yashash uchun mo'ljallanmagan yoki jihozlanmagan. Ular yong'in xavfsizligi standartlariga, sanitariya-epidemiologiya talablariga yoki tabiiy yoritish va ventilyatsiya standartlariga javob bermasligi, aholining salomatligi va xavfsizligiga tahdid solishi mumkin. Huquqiy daxlsizlik: Turar-joy uchun mo'ljallangan noturar joy ijarasi e'tiroz bildirilishi va haqiqiy emas deb topilishi mumkin. Mojaro yuzaga kelgan taqdirda (masalan, ko'chirishga urinish), bunday binolarda yashovchilar o'zlarini qonuniy himoyasiz holatda topadilar.
Kommunal xizmatlar: Turar-joy bo'lmagan binolar uchun kommunal to'lovlar ko'pincha turar-joy binolariga qaraganda ancha yuqori. Bundan tashqari, faqat turar-joy binolari uchun mo'ljallangan ba'zi xizmatlarni ulashda qiyinchiliklar paydo bo'lishi mumkin.
Ma'muriy javobgarlik
Turar joy va noturar joy binolaridan foydalanish qoidalarini buzish, shu jumladan binolardan noto'g'ri foydalanish ma'muriy javobgarlikka sabab bo'ladi. Qonun hujjatlarida turar-joy bo'lmagan binolarning egalari va aholisi uchun jarimalar nazarda tutilgan. Davlat uy-joy nazorati organlari va ichki ishlar organlari binolardan maqsadli foydalanishga rioya etilishi ustidan nazoratni amalga oshiradilar.
Yuridik marshrut: binolarni turar-joy sifatida qayta tasniflash
Turar-joy bo'lmagan binolarni doimiy yashash uchun ishlatishning yagona qonuniy yo'li ularni turar-joy sifatida qayta tasniflashdir. Ushbu jarayon qat'iy tartibga solinadi va quyidagi shartlarni talab qiladi:
Ruxsat olish: Siz vakolatli arxitektura va qurilish organiga (masalan, Toshkent shahar arxitektura va qurilish bosh boshqarmasi) murojaat qilishingiz kerak.
Standartlarga muvofiqligi: binolar barcha shaharsozlik, sanitariya, yong'in xavfsizligi va uy-joy uchun qo'llaniladigan texnik standartlarga muvofiq bo'lishi kerak. Binolarning yashash uchun yaroqliligi to'g'risida texnik hisobot talab qilinadi.
Murakkab tartib-qoidalar: O‘tkazish jarayoni zarur hujjatlarni to‘plash, ekspert baholashlarini o‘tkazish va hokimlikdan (mahalliy ma’muriyat) tegishli qarorni olishdan iborat.
Angren shahar yuridik markazi
bosh yuristkonsulti: S.Siradjiddinova